Меню домашнього харчування має бути збалансованим та містити достатню кількістю білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин, вітамінів, що сповна забезпечують енергетичні витрати дитячого організму.
Привчайте дитину:
- перед прийомом їжі обов’язково мити руки з милом, витирати їх індивідуальним рушником, самостійно сідати на стілець та підсовувати його до столу;
- під час прийому їжі охайно вживати тверду їжу; відламувати хліб маленькими шматочками, заїдати його рідкою їжею (суп, борщ тощо); самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки; не обливатись;
- після прийому їжі користуватися серветкою, вставати зі стільця.
Якщо дитина харчується у дитячому садку, відкоригуйте режим харчування вдома, урахувавши поживну цінність їжі, що подається у дошкільному закладі, та часи прийому їжі.
Формуйте у дитини культурно-гігієнічні навички під час вживання їжі. Навчайте малюка підтримувати чистоту навколо себе, бути охайним.
Обговорюйте з дитиною правила розпорядку, пояснюйте їй, що і як треба робити. При цьому важливо виховувати у дитини культуру поведінки, розвивати мовлення, вміння орієнтуватися у навколишньому світі:
- привчати розуміти призначення й основні якості предметів побуту, називати їх (тарілка велика, маленька, глибока, мілка тощо), вчити розуміти і називати дії з предметами (з чашки п’ють, ложкою їдять тощо);
- виховувати слухняність, пошану до дорослих;
- заохочувати висловлювати прохання;
- навчати словам ввічливості.
Подбайте про те, щоб посуд, з якого їсть дитина, завжди був чисто вимитим, їжа свіжою, щойно приготованою. Свіжі овочі та фрукти перед вживанням обдавайте окропом для знищення патогенних мікроорганізмів.
У разі епідемії гострих кишкових інфекцій чи грипу обов’язково дотримуйтеся порад санітарно-епідеміологічних станцій.
Орієнтовний розпорядок дня дитини вдома
Час
|
Пункти розпорядку
|
Поради
|
7:30 – 8:00
|
Підйом, ранковий туалет, ранкова гімнастика разом з батьками
|
Учіть дитину дотримуватись особистої гігієни, вмиватися, чистити зуби, мити руки з милом, користуватися індивідуальним рушником.
Привчайте виконувати прості вправи на різні групи м’язів. Наприклад, включайте до ранкової гімнастики легкий біг та стрибки — це сприяє розгальмуванню нервової системи після сну, формуванню правильної постави, викликає позитивні емоції
|
8:00 – 8:30
|
Ігри
|
У ранковий час грайте з дитиною в ігри малої та середньої рухливості
|
8:30 – 9:00
|
Підготовка до сніданку, сніданок
|
Учіть дитину самостійно сідати на стілець та вставати з нього, підсовувати стілець до столу; їсти охайно, не обливаючись; після їжі користуватися серветкою
|
9:00 – 10:00
|
Читання, ігри, слухання музики, малювання тощо
|
Читайте дитині вірші, казки, оповідання, пропонуйте розглядати та обговорювати ілюстрації, відповідати на запитання, навчайте співпереживати персонажам.
Пропонуйте дитині дидактичні ігри (пірамідки, втулки, шнурівки, будівельний матеріал тощо), учіть класифікувати, узагальнювати предмети за певними ознаками, складати з частин ціле тощо.
Привчайте слухати пісні, розуміти їх зміст, знати їхні назви, співати разом з вами тощо.
Учіть дитину малювати предмети та явища фарбами, олівцями, фломастерами; розрізняти і називати кольори.
Чергуйте різні види діяльності
|
10:00 – 12:30
|
Підготовка до прогулянки, прогулянка
|
Учіть дитину самостійно одягатися, взуватися, знімати одяг та складати його у відповідному місці.
Під час прогулянки грайте з дитиною в ігри різної рухливості (великої, середньої, малої), спостерігайте разом за природою, заохочуйте дитину до самостійної рухової діяльності
|
12:30 – 13:10
|
Підготовка до обіду, обід
|
Вводьте до раціону дитини тверду їжу, вчіть їсти шматочки хліба і заїдати їх рідкою їжею (суп, борщ тощо), самостійно їсти ложкою з тарілки, пити з чашки
|
13:10 – 15:10
|
Підготовка до сну, сон
|
Розкажіть дитині казку або заспівайте колискову, що заспокійливо впливає на дитину та сприяє розслабленню нервової системи і спокійному сну
|
15:10 – 15:30
|
Підйом, оздоровчі процедури
|
Проведіть для дитини комплекс гімнастичних вправ на різні групи м’язів та вправи для формування стопи і постави, для загального зміцнення
|
15:30 – 15:50
|
Полуденок
|
Привчайте дитину до самообслуговування
|
15:50 – 16:50
|
Ігри
|
Грайте з дитиною у настільно-друковані дидактичні ігри — кубики, пазли тощо. Учіть складати картинки, послідовно відтворюючи події на них, поєднувати зображення за певними ознаками предметів тощо
|
16:50 – 19:00
|
Підготовка до прогулянки, прогулянка
|
Привчайте дитину до самостійності, розповідайте їй про здоровий спосіб життя.
Обирайте ігри малої та середньої рухливості, давайте дитині можливість самостійно гратися з іншими дітьми, спостерігати за довкіллям
|
19:00 – 19:30
|
Підготовка до вечері, вечеря
|
Нагадуйте дитині про важливість гігієнічних процедур та правил поведінки за столом
|
19:30 – 20:30
|
Спокійні ігри з батьками, читання казок, перегляд мультфільму, бесіди
|
Перевагу віддавайте спокійним іграм, перегляду дитячого мультфільму, читанню казок перед сном, спокійним бесідам для підтримання емоційного контакту з дитиною, дружніх взаємин
|
20:30 – 7:30
|
Гігієнічні процедури, співання колискової, нічний сон
|
Привчайте дитину до особистої гігієни та гігієнічних процедур перед сном.
Співайте колискову, щоб прискорити засинання дитини
|
Шановні батьки! Призвичаївши дитину вдома до розпорядку дня, подібного до розпорядку дня у дитячому садку, ви значно полегшите процес її адаптації до нових умов. Приділіть, будь ласка, цьому питанню належну увагу!
|